söndag 28 juli 2013

Gooey chocolate miniature cupcakes i Ketchup-cups

Hejsan!

Jag har alltid tycks att dem där små ketchup behållarna är så sjukligt söta på Burger King och Max mm.
Så jag tänkte varför kan man inte baka med dem:)

Så jag frågade snällt i kassan på Burger King och sedan fick jag med mig ett antal hem. Dem var till och med så snälla på Burger King så jag behövde inte betala :D

Jag visste direkt att jag ville göra riktigt mjuka och lite smått sega cupcakes, typ som kladdkake-cupcakes.
Så det blev Gooey chocolate miniature cupcakes (Gott!!!!)



Dessa är ju perfekta på barnkalas, möhippa, babyshower eller till och med bröllop:)

Recept:
(ca 20 st)
110 g smör
70 g mörk choklad
1 msk kakao
1 dl socker
1 ägg
1 msk olja
1 tsk bra vaniljsocker
0.5 tsk bakpulver
1 dl mjöl

Recept på olika frostings finner du här:
Frosting

Intruktioner:


  1. Förvärm ugnen till 180 C.
  2. På en plåt placerar du ut ketchup behållarna, ca 20 stycken.
  3. I en kastrull så smälter du samman chokladen, smöret och kakao. Ställ det sedan åt sidan att svalna något.
  4. I en kastrull så vispar du samman socker, vanilj, olja och ägg. Det ska bli lite fluffigt så vispa i ca 2 min.
  5. Blanda ner mjöl och bakpulver i äggvispet.
  6. Slutligen så blandar du ner smör-chokladen. Smeten blir ganska tjock.
  7. Lättast för dig nu är att lägga smeten i en vanlig plastpåse som du sedan klipper av ett hörn på.
    Spritsa nu smeten i behållarna. Fyll till ca 2/3.
  8. Grädda sedan i ca 5-7 minuter, håll ordentligt koll på gräddningen för det går fort.
  9. Dem kommer att stiga något men sedan sjunka ihop lite när dem svalnat.
Du kan dekorera dina cupcakes med vilken frosting du vill jag använde mig av en bär smörkräm.
Men en härlig kaffe frosting eller choklad frosting skulle ju funka perfekt här:)




Men visst blev dem söta? :)

Det enda problemet är ju att man kan typ kasta i sig 20 cupcakes själv :p

Kärlek till alla!

/ Jonnha

4 kommentarer:

  1. Åh vad söta! Och vad fyndigt med de små formarna också! Istället för att köpa dyra :)

    SvaraRadera
  2. Det var jätte gott, jag älskade hur du kom på ideén på att baka dem med små små formar. Fyyy vad gott:):)

    SvaraRadera
  3. Vad gulliga ni är både Ullis och den fina Anonym:)
    Vad bra att det smakade bra, och man kan ju äta med gott samvete eftersom dem är så små ;)

    kram på er båda <3
    / Jonnha, Medinah Sweets

    SvaraRadera
  4. mummsigt värre, kan man följa din blogg via någon länk.. hur gör man.. är ganska ny med bloggandet :$

    SvaraRadera