måndag 1 april 2013

Chocolate-caramel cake

Har inte kunnat blogga och lägga upp något nu under påsken då jag varit bortrest.
Men i torsdags så gjorde jag en tårta till en väninna som jag skulle till.
Det blev en choklad tårta (tårtbottens recept finns här) som jag fyllde och täckte med caramel-marängsmörkräm, och ovanpå det blev det nutella och dekorationer jag gjorde snabbt av socker.



Jag ville testa att göra mitt vanliga recept (finns här) med marängsmörkräm fast byta ut sockret mot muscovadosocker.
Det fungerade utmärkt bara det att man måste se till att temperaturen når 60-65 grader innan man tar av ägg-sockerblandningen från vattenbadet, för sockret löses upp väldigt fort men fortsätt ändå att värma.

Sedan blandade jag i en burk med karamelliserad mjölk, eller kondenserad mjölk du kokar själv till kolasås.
Men det är ju smidigt att det finns att köpa färdig kokad sås så att man slipper passa spisen i flera timmar.
Burken ser för övrigt ut så här:

Marängsmörkrämen får en härlig karamellsmak utan att vara för söt. Det är just muscovadosockret som gör att det inte blir lika sött som om man hade använt vanligt socker.
Nutellan som jag endast värmde lite och hällde över tårtan tog sedan upp tårtan en nivå.


Kom bara ihåg en mycket viktig sak när du gör tårtor som är fyllda med smörkräm eller spacklade med smörkräm. Du måste låta dem bli i rumstemperatur för annars blir det som att ta en tugga av en smörstav. Men om du låter den stå framme en stund så är marängsmörkräm det absolut godaste du kan fylla en tårta med.

Ha dé!

/ Jonnha

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar