onsdag 17 april 2013

Hemmagjord kolasås, toffe-sauce eller caramel-sauce

Jag har länge testat mig fram för att få till en bra kola/karamell-sås. En sås som inte blir hård när den kommer i kontakt med kyla eller bli som hård fudge när man sätter den i kylen. Jag ville ha en sås som jag kan fylla tårtor med och som skylle vara "rinnig" även om den varit i kylen.

Och ÄNTLIGEN!!!
 Här kommer nu ett recept på härlig kolasås som är lagom seg och jag har även smaksatt den med lite flingsalt. Men man kan ju byta ut det till någon annan krydda eller strunta i det helt.

 Ingredienser:
2.5 dl socker
0,5 dl vatten
100 gram smör i kuber (rumstempererat)
1.3 dl grädde (rumstemperatur)
ca 2 tsk fling salt.

Instruktioner:
  1. Häll sockret i en tjockbottnad kastrull på medel hög värme.
  2. Smält sedan sockret försiktigt. Men rör inte i sockret.
    När du ser att sockret börjar smälta så lyfter du upp kastrullen och snurrar lite på kastrullen så att sockret åker runt.
  3. Låt inte sockret koka utan ha det hela tiden under uppsikt. 
  4. När sockret har fått rätt färg så tar du det från plattan och börjar vispa ner smöret lite i taget. Detta kommer att göra att det bubblar mycket så akta dina händer.
  5. När allt smör är i så är det dax för grädden som du långsamt vispar ner. Här bubblar det också väldigt mycket så passa dig.
  6. Nu är det bara att röra ner saltet och häll upp på en glasburk.
    Du kan förvara såsen i kylen.
Här har jag fyllt en tårta med chokladmousse och rostade valnötter och denna saltade kolasås.
Oerhört gott! :D

Lycka till!

/ Jonnha

1 kommentar:

  1. jag vill göra en frosting med kolasmak, har ni ett prövat god recept? Helst inte med mycket smör

    SvaraRadera