onsdag 14 augusti 2013

Chocolate chip cookie with potato chips and seasalt

Hallåj!

Det har ju gått några dagar sedan jag senast var här på bloggen. Men bloggen blir ju lite lidande när min dotter nu har varit sjuk och sedan smittat mig och sedan smittade jag henne tillbaka:(

Men nog om sjukdom och vidare till något roligt, nämligen bakning och kakor:)
Något jag älskar är verkligen chocolate chip cookies och gärna att kakorna ska ha någon liten tvist.
Så när jag var och handlade igår och gick förbi chipshyllan så tänkte jag att, "varför inte!".

För salt och sött är ju underbart så lite salta chips med härlig choklad kan ju f*n inte bli fel:)
Jag blandade i non stop godis också så att det kulle bli lite färg på kakorna.


Så tro det eller ej men dessa ting blev riktigt goda.
Det enda jag skulle vilja ändra var nog att jag vill ha i ännu mer choklad, men det kan man ju jämka ut genom att skippa kaffekoppen och ta ett stort glas oboy (chokladdryck) istället:)

Men nu kör vi så det blir lite kakor här:)

Ingredienser:
(räcker till ca 24-30 st kakor)
240 gram smör (rumstemperatur)
1 dl socker
3 dl farin socker
2 tsk bra vaniljsocker
2 st ägg
1 tsk bikarbonat
0,5 tsk salt
6 dl mjöl
ca 150 -170 gram non stop godis (eller liknande)
100 gram chocolate chips
100 gram potatis chips (lätt krossade)

Instruktioner:

Börja med att förvärma din ugn till 175 C.


I en bunke blandar du de två socker sorterna och smöret. Jag använder min bänkmixer med paddle tillbehöret. Men du kan röra ihop allt med en träslev om du inte har en bänkmixer.
Blanda i ca 5 minuter så att allt blandas väl.



När socker och smör är väl ihoparbetat så tillsätter du vaniljsockret och äggen, ett ägg i taget.
Blanda ordetnligt mellan varje ägg.



Blanda sedan i dem torra ingredienserna och blanda tills du har en jämn deg. Se dock till att inte överarbeta degen.


Blanda i non stop godiset och chocolate chips.



Blanda slutligen i potatis chipsen, försiktigt så att det inte bara blir smulor av chipsen.
Rulla sedan bollar, ca 3-4 cm i diameter och placera ut på en plåt med bakplåtspapper.
Placera kakorna med mellanrum då dem flyter ut lite grann.
Grädda sedan kakorna i ca 8-12 minuter, eller tills dem börjat spricka lite och blivit gyllene i färg kring kanterna.
Låt sedan kakorna kallna på ett galler eller på ett bakplåtspapper på bänken din.


Dem blev faktiskt godare än vad jag trodde dem skulle bli och det är ju alltid kul att få lyckas när man experimenterar fram nå nytt:)

Massa kärlek till er alla och lycka till!

/ Jonnha

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar