fredag 9 augusti 2013

Super enkelt Red velvet cake recept

Hejsan!

För dem som följt min blogg ett tag så kanske det framgått att jag tycker om och använder mig ofta av Red velvet kaka.
Men ibland är ju recept med Red velvet lite tillkrånglade och många saker ska blnadas i olika bunkar och grejer.
Så här kommer nu ett recept som är superenkelt och som lyckas varje gång:)

Receptet kan du använda till att göra en kaka/ tårtbotten eller använda smeten till cupcakes.
Jag gjorde några mini mini cupcakes med mandel frosting som jag tog med på middagsbjudning.



Men nu kör vi!!!

Recept:
(Räcker till en 20-22 cm form eller 12 cupcakes)
130 gram smör (rumstemperatur)
2, 5 dl socker
2 msk kakao
2-3 tsk röd pasta färg
3,5 dl mjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk vanilj
0,5 tsk salt
2 tsk vinäger
2 ägg
2 dl buttermilk (2 dl mjölk + 2 1/2 tsk vinäger, rör om och låt stå i ca 10 min)

Instruktioner:

Börja med att göra din buttermilk (instruktioner ovanför) och förvärm sedan din ugn till 175 C.
Smörj och bröa din form eller äck den med bakplåtspapper.



Blanda alla ingredienser förutom ägg och buttermilk.
Blanda det i ca 1 minut i en bänkmixer med paddle-tillbehöret. Här du inte en bänkmixer så kan du blanda i en bunke eller blanda med händerna:)


När det bildats en smulig massa så tillsätter du äggen, ett i taget och blanda väl mellan varje ägg.




När äggen är inarbetade (överarbeta inte smeten) så tillsätter du buttermilk i två omgångar.


Så här härligt röd blir smeten och sedan är det bara att hälla smeten i din form eller cupcakesformar.

Om du gör en kaka så är gräddningstiden ca 35-40 minuter, en stica ska komma ut ren.
Normal stora cupcakes får du grädda i ca 12-18 minuter, lite beroende på ugn.

Baka på och kärlek till er alla:)

/ Jonnha 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar