måndag 4 februari 2013

Choklad kaffe-hasse cake

Om det är något man aldrig ska vara rädd för så är det ju att testa nya saker.
Och något man alltid får höra om bakning är ju att man måste vara så precis och följa recepten till punkt och pricka. och visst detta stämmer men man måste ju ändå får prova vad som händer om man bara freestylar lite:)

Så här blev det för mig och jäklar jag måste säga att jag lyckades.
Detta är en chokladkaka fylld med en fluffig choklad- och hasselnötsfluff och täckt med en choklad- och kaffeglasyr.

Fyllningen har jag bara kört ihop och det är lite hemmagjord hasselnötscreme och färskost och choklad och grädde.
Och glasyren är "typ" en kaffe- och choklad smörkräm.
Jag ska försöka plocka fram recept på detta men till att börja med kan jag ge er receptet på själva tårtbotten.

Ingredienser:
  • 170 gram smör (osaltat och rumstemperatur)
  • 2 dl socker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 4 lätt uppvispade ägg
  • 2 dl vetemjöl
  • 2 msk kakao
  • 2 tsk bakpulver
Instruktioner: 

  1. Förvärm ugnen på 180 C och smörj och klä en 15 cm form.
  2. Vispa smör, socker och vaniljsocker pösigt i en stor bunke eller mixer (vispa länge)
  3. Tillsätt sedan äggen lite åt gången så att smeten inte skär sig.
  4. Blanda mjöl, kakao och bakpulver och sikta ner det i smeten.
  5. Sedan vänder du ner mjölblandning i "smör-socker-ägg-smeten".
  6. Grädda sedan i ca 20-30 minuter (detta kan variera lite från ugn till ugn).
  7. Känn med en sticka i kakan, när stickan kommer ut ren så är kakan klar.
  8. Låt sedan kakan svalna i ca 25 minuter i formen innan du tar ut den och låter den svalna på bakgaller.
Den här botten/kakan kan du fylla med vad du vill låt fantasin flöda:)

Lycka till!

/ Jonnha

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar