söndag 3 februari 2013

Marsipanros

Här är en enkel blomma du kan göra och du behöver ingen särskild utstickare. Allt du behöver är något runt att använda när du skär ut bladen.
Du kan använda en tyll eller ett mindre glas eller kanske en äggkopp, ja något runt :)

Den är väldigt bra för den går fort att göra när du vill ha många blommor eller en enkel men fin dekoration på en cupcake.

Detta är allt du behöver och sedan är det bara att sätta igång. Jag smörjer alltid in mina händer med Petal base för att min fondant inte ska fastna.

Forma en liten knopp genom att rulla en liten bit marsipan.

Kavla ut marsipanen och skär ut några cirklar med hjälp av en tyll.

Lägg sedan en cirkel omlott runt knoppen (min knopp blev lite stor så gör gärna lite mindre)

Sedan är det dax att sätta fast fler rosblad och det gör du genom att låta dem överlappa varandra med det "nyare" bladet innanför det gamla (hoppas det framgår av bilden).

Sedan är det bara att fortsätta tillsätta blad (innanför det gamla) tills det att du har en så stor ros du vill.


För att underlätta arbetet och utseendet på rosen så kan du nypa ihop under bladen så att dem verkligen sitter fast.

Så här fint blir det sedan när den är klar:)

Skär sedan bort överflödig marsipan i botten.

Låt sedan blomman torka en stund i en skål eller använd som jag äggkartong, den fungerar perfekt för detta ändamål.

När den har torkat så kan du dekorera din cupcake eller tårta eller tugga i dig :)

Lycka till!

/ Jonnha













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar