lördag 2 februari 2013

Enkel Blomma (med utstickare)

Den här blomman är väldigt enkel att göra och ett stort plus är att den går fort att göra och färgkombinationer och variationer är hur många som helst.

Detta är bara ett sätt att använda blomman på men den är ju utmärkt till tårtor när du behöver många blommor.

Detta är vad du behöver. Du kan även använda dig av vilken storlek du vill på utstickarna, jag valde två stycken ganska så små. Jag smörjer alltid in mina händer med Petal base för att min fondant inte ska fastna.

Här råkade helt enkelt en bild bli raderad (!) men det enda den visade var att du ska kavla ut din fondant och med hjälp av utstickaren få en blomform. Som du sedan....

...lägger i något som kan ge blomman lite form. Här använder jag mig av en färgpalett som jag köpt på panduro för typ 20 kr. Men du kan använda äggkartong, eller små skålar eller liknande.
Lägg gärna lite florsocker, eller majzena mjöl i skålen så att blomman inte fastnar. Men använd ytterst lite  då det gör att fondanten torkas ut, vilket kan resultera i att den spricker. Låt sedan blomman torka.



Med hjälp av lite ( en liten droppe) vatten som lim så lägger sedan ihop blomman. Med hjälp av en ball-tool så gjorde jag en liten fördjupning i mitten av blomman. Men om du inte har ett sådant verktyg så kan du bara använda dig av din fingertopp försiktigt.




Sedan dekorerade jag blomman med en liten guldknopp, och jag "lyxade" till det med lite guldfärg, men det kan skippas.
Sen har du nu en färdig blomma som du kan dekorera dina goda bakverk med :)





Lycka till!

/ Jonnha




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar