måndag 25 mars 2013

Budapest-tårta med Banan, persika och nektarin

Min älskade svärmor älskar budapest rulle så jag tänkte att jag skulle göra en till henne men jag gjorde om den till tårta.
Jag har fyllt den med en grädde som jag smaksatt med banan och persika puré och sedan har jag dekorerat med nektarin,grädde och choklad.
Här kommer recept (grundrecept har jag hämtat här och beskrivning:)

Ingredienser:
  • 200 g äggvita
  • 250 g strösocker
  • 150 g hela hasselnötter
  • 50 g potatismjöl
Fyllning:
  • 4 dl vispad grädde
  • 1 burk banan/persika puré (barnmat)
  • 1-2 satsumas (filéad)
  • ca 50 gram smält choklad (se här hur du tempererar den)
Instruktioner:

Börja med att slå på ugnen på 190 grader.
Rosta nötterna i en torr stekpanna. och lägg sedan dem varma nötterna i en bakduk och gnugga av skalet. Hacka sedan nötterna fint.

Gör sedan marängen genom att vispa äggvitan med 100 gram av sockret. när marängen är klar så tillsätter du resten av sockret lite åt gången och fortsätter vispa i ca 2 minuter.

Blanda nötterna med potatismjölet och vänd sedan ner blandningen i marängen.
Spritsa sedan ut smeten på en plåt där du har ritat upp tre lika stora cirklar. Grädda sedan i ugnen i ca 16-18 minuter. Bottnarna ska ha fått färg men fortfarande vara lite sega.
Fyllningen gör du lätt genom att endast blanda den vispade grädden med fruktpurén. När bottnarna sedan är klara så monterar du helt enkelt ihop tårtan genom att varva botten och grädde. Sedan kan du dekorera hur du vill med lite grädde, satsumas och choklad:)
Detta är riktigt gott men lite mäktigt precis så som gräddfyllda bakverk brukar vara:)

Lycka till!

/ Jonnha


5 kommentarer:

  1. Allt du gör ser så gudomligt gott ut. Det ser så galet proffsigt ut också!! :)

    Jag undrar om du kan visa hur man gör en vanlig marsipantårta? I stil med en princesstårta ungefär :) För som jag har förstått det ska man spackla tårtan med något innan man lägger på marsipanlocket? Ibland har jag haft vispad grädde under locket men det har liksom "smält"? Jätteförvirrande! :P Min pojkvän fyller snart år och jag vill göra en riktigt bra tårta! :)

    Kram Ullis :)

    SvaraRadera
  2. Tusen tack för dina oerhört fina ord Ullis, det värmer gott det:D

    Jag kan absolut visa hur man gör en vanlig marsipantårta. Det är absolut inte så svårt som man kan tro. Så jag ska försöka få upp det på bloggen imorgon eller på fredag:)
    För det är klart att pojkvännen din ska ha en tårta att trycka :P

    Stor kram på dig och ta hand om dig :)

    SvaraRadera
  3. En sådan lagomt stor Budapest. Tack för recept, denna måste testas=) /Suzanne

    SvaraRadera
  4. Varsågod Suzanne:)
    Smaskig var den både i storlek och smak:)
    vilken fin blogg du själv hade förresten.
    kram på dig / Jonnha

    SvaraRadera
  5. men oj vad gott det här se ut, ska garanterad testas hihi duktig du är.

    SvaraRadera