söndag 18 augusti 2013

Somriga Strawberry cupcakes med whipped cream cheese

Hejsan alla glada!

Jag har länge velat göra några cupcakes, kakor eller tårta med en ordentlig smak av jordgubb.
Jag personligen älskar smaken av jordgubbar men hatar att äta jordgubbar då jag inte gillar konsistensen av jordgubbar.
Jag vet inte om det är en psykisk störning, men fakta är det då i alla fall :)

Men sedan slog det mig varför inte använda mig av jello-pulver. Sådänt där man har sett att dem äter på sjukhus i USA (i filmer och sådant).
Så jag införskaffade mig lite jello-pulver med smak av jordgubb. Dem bästa ställena att köpa jello-pulver på är på "arabiska affärer", för dem har väldigt många smaker och det är HALAL! (alltså är det tillåtet enligt min religion, för det innehåller inte gris)




Jag använde mig av mitt Grundrecept för cupcakes men jag tillsatte jello-pulver och tog bort lite mjöl.

Recept:
(räcker till ca 30 minicupcakes)

100 gram osaltat smör (rumstemperatur)
110 gram socker
1 tsk vaniljsocker
2 små ägg
3-4 msk jello-pulver
160 gram mjöl
2.5 tsk bakpulver
1 knivsudd salt
0.6 dl mjölk

Frosting:

100-150 g cream cheese
2-3 dl grädde
1.5 - 2,5 dl florsocker (här får man verkligen bestämma själv hur sött man vill ha det)
Eventuellt lite rosa pastafärg.

Instruktioner:

Förvärm ugnen till 180 C.


Blanda ihop socker och smör.
Tillsätt sedan vanilj och äggen, ett i taget. Blanda ordentligt mellan varje ägg.



Tillsätt sedan jello-pulvret och blanda ordentligt.



Sedan är det dax att blanda i mjölken, smeten blir nu ganska lös men det fixar mjölet:)
Blanda ner mjölet och vänd i mjölet med en slev. Överarbeta inte smeten.



Jag tyckerpersonligen att det sedan är lättast att fylla smeten i en spritspåse och sedan fylla cupcakes formarna. Fyll formarna till 2/3.
Grädda sedan i ca 12-15 minuter, en sticka ska komma ut ren ur dina cupcakes.
När du tar ut dina färdiga cupcakes så ska du vända dem ur formen direkt, så att dem inte fortsätter att tillagas.

Sedan är det bara att toppa dem med en frosting. Jag toppade dem med en whipped cream cheese frosting.

Instruktioner:

  1. Blanda cream cheese med florsocker.
  2. Vispa grädden hårt.
  3. Blanda sedan cream cheesen med grädden. Blanda dock inte för mycket för då kan det bli för löst.
    Om det blir för löst så kan du ställa in det i kylen en stund.
  4. Sedan är det bara att spritsa dina cupcakes:)
Det här var verkligen inte sista gången som jag använde mig av jello-pulver och jag råder er att testa:)


Kärlek på er alla!

/ Jonnha

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar