måndag 15 juli 2013

Hemmagjorda Oreos

Hejsan!

Finns det någon kaka som jag verkligen älskar, men dock typ aldrig köper så är det den amerikanska klassikern Oreos.
Oreos finns ju sedan några år tillbaka i typ alla affärer i Sverige också.
Men något som är så gott är Oreos som man gör hemma:)



Dem är lätta att göra och dem smakar verkligen ljuvligt:)
Det enda problemet med dem är att man vill äta hur många som helst och det går åt mycket mjölk när man äter kakorna:)

Ingredienser: 
200 g smör (osaltat och rumstempteratur)
2 dl florsocker
0.5 tsk äkta vanilj
1,5 dl kakao
2,7 dl mjöl
Fylning:
100 g smör
4 dl flosocker
1-2 msk kokhett vatten

Instruktioner:

1. Vispa smör och florsocker ljust och pösigt, ca 5 min.
2. Vispa ner vanilj.
3. I en separat skål så blandar du de torra ingredienserna, och blandar sedan ner det i smörvispet.
4. När det blivit en deg så rullar du till en rulle och plastar in den.
5. Lägg in rullen i frysen i ca 20 min.
6. Förvärm ugnen till 170 C.
7. Ta ut rullen och skär sedan ca 0.5 cm breda skivor.
8. Lägg på plåt med bakplåtspapper och grädda i ca 7-8 min.
Fyllning:
9. Vispa smöret mjukt och länge, ca 20 min. Vispa länge så att smörsmaken försvinner.
10. Blanda i florsocker och tillsätt kokhett vatten lite åt gången så att krämen endast går ihop.
Montering:
11. När kakorna har kallnat så lägger du en klick kräm på en kaka och lägger sedan en kaka ovanpå som en sandwich.


Dem är riktigt goda dessa kakor och jag lovar du blir inte besviken:)

/ Jonnha

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar