torsdag 14 mars 2013

Bästa brownie-tårtbotten

Hejsan alla!
Jag har ju varit lite frånvarande från bloggen senaste veckan men det är för att jag har två riktigt stora projekt på gång och ett ska vara klart nu på fredag!!!

Men jag måste nu dela med mig av den bästa brownie-tårtbotten.
Den är superenkel att göra också:)
Den har en lagom smak av choklad och är riktigt seg och oerhört saftig.
Skojar inte man vill typ låsa dörren och trycka hela själv med båda händerna ;)

Ingredienser:
  • 150 gram smör (osaltat)
  • 170 gram mörk choklad (jag använder märket odense)
  • 7.5 dl socker (jag vet det är mkt men det är gott och kakan blir seg)
  • 5 ägg
  • 0.5 tsk vanilj (äkta)
  • 3 3/4 dl mjöl
  • 3/4 tsk salt
Instruktioner:
  1. Förvärm ugnen till 175 C och smörj och bröa en 24-26 cm form. 
  2. Smält smöret och chokladen i ett vattenbad tills det är blandat och allt är smält.
  3. Vispa ner socker.
  4. Tillsätt äggen ett i taget och vispa ordentligt emellan äggen så att varje ägg blir ordentligt inblandat i smeten.
  5. Blanda sedan ner salt, vanilj och mjöl.
  6. Häll sedan smeten i formen och grädda i mitten av ugnen i ca 30-35 minuter.
    Gräddningstiden kan variera, men kakan är klar när den släpper från kanterna och när du sticker i kakan så ska stickan vara ren. Men grädda inte för länge dör den ska vara seg.
Sedan kan du äta den som den är med grädde och bär eller använd den som tårtbotten.
Tyvärr glömde jag ta bild på kakan så här får ni se hur den ser ut i mitten av en tårta:)
Lycka till!

/ Jonnha

3 kommentarer:

  1. Hej,
    Det här låter gott. Funkar det att dela på botten eller göra två tunnare bottnar?
    Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Två. Testade receptet men det blev inte så bra då det blev hårt i kanterna och gegga i mitten :-( Annars smakade det gott.
      Jenny

      Radera
  2. Jag kan bara hålla med ovanstående kommentar, geggigt i mitten, det ville inte grädda klart. Dessutom smakade det endast socker, ingen chokladsmak alls. Så tyvärr letar jag vidare efter recept på en brownietårtbotten.

    SvaraRadera